.... snel geholpen , neem contact op
Fibbe Studie Centrum voor Leerontwikkeling streeft naar zo min mogelijk wachttijd.
• Zo min mogelijk wachttijd tussen het moment van aanmelding en intakegesprek.
• Geen wachttijd tussen intakegesprek en behandeling.
Het komt soms voor dat wij in een hele korte tijd veel aanmeldingen krijgen. Het gevolg hiervan is dat het ons niet altijd lukt om binnen 2 weken na aanmelding een intakegesprek in te plannen.
x
Wij bieden hulp voor problemen die het leren en daarmee de ontwikkeling van een kind in de weg staan. Van sociale problemen tot psychiatrie, van leerstoornissen tot intelligentieproblemen. Deze specialistische hulp bieden wij binnen de geestelijke gezondheidszorg (generalistische basis GGZ en specialistische GGZ) met extra aandacht voor school.
Bij Fibbe Specialistisch Centrum voor Leerontwikkeling werken medewerkers met ervaring in de kinder- en jeugdpsychiatrie, het onderwijs en de combinatie daarvan. Uit ervaring weten zij dat het vaak lang duurt voordat een kind door de juiste specialist wordt geholpen. Dat kan betekenen dat kinderen onnodig vastlopen door langdurig negatieve ervaringen. Zij huldigen het uitgangspunt dat hulp meteen en zo praktisch mogelijk ingezet moet worden. Daarbij dient vanaf de start de juiste specialist betrokken te zijn. Kleine problemen worden snel en praktisch opgelost en grotere problemen worden onderkend, zodat het juiste vervolgtraject kan worden bepaald.
Fibbe Specialistisch Centrum voor Leerontwikkeling is actief in Haarlem en omstreken en in Amsterdam en omstreken.
Sociale problemen
Psychische problemen
Leerstrategieën
Kind
Leerproblemen
• Verliest de aansluiting op één of meerdere gebieden
• Ondanks slimme indruk blijven schoolresultaten achter
• Extra hulp op school werkt onvoldoende
Gedragsproblemen
Angst
Vermoeden van psychiatrische problematiek
Moeite met emoties
Te weinig zelfvertrouwen of faalangst
• Moeite met starten en volhouden van werk
• Instructie beklijft niet, komt
niet aan
• Haalt niet de resultaten die je zou verwachten
• Moeite met huiswerk plannen en/of maken
• Het zit erin maar komt er niet uit
Pest of wordt gepest
Veel ruzie
Moeite met zelfstandigheid
Ingrijpende levensgebeurtenis
Te weinig aansluiting met de groep
• Achterstand op één of meerdere gebieden
• Moeite met het begrijpen van instructies en opdrachten
• Verveling of onvoldoende uitdaging
Intelligentie
Het kan zijn dat het je kind niet lukt de leerstof eigen te maken of dat een kind zich juist lijkt te vervelen op school.
x
Psychische problemen kunnen een grote impact hebben op het dagelijks leven. Kinderen met psychische problemen lopen onder andere het risico om achter te raken in hun ontwikkeling. Dit kan grote negatieve gevolgen. Het is dan ook van belang psychische problemen snel te onderkennen en te behandelen.
x
Het komt regelmatig voor dat een kind over veel vaardigheden beschikt, maar dat desondanks bepaalde onderdelen van het leren niet goed gaan. Zo kan het zijn dat een kind relatief complexe taken makkelijk uitvoert, maar dat ogenschijnlijk simpele opdrachten problemen opleveren. Dit is erg frustrerend voor een kind en zijn omgeving. Maar er is wat aan te doen! We onderzoeken hoe dit komt, en bieden de oplossing.
x
Sociale vaardigheden spelen een belangrijke rol in het leven. Kinderen die sociaal vaardig zijn, zijn doorgaans populair en kinderen die dat niet zijn worden vaker afgewezen door leeftijdgenoten. Er is vaak sprake van een vicieuze cirkel: doordat kinderen moeite hebben met sociale contacten worden ze buiten gesloten en kunnen hierdoor geen ervaring op doen in sociale vaardigheden waardoor ze nog meer achterop raken.
x
Leerproblemen komen veelvuldig voor, wat kan leiden tot aanzienlijke achterstanden. Dit heeft vaak een aangrijpend effect op het kind in kwestie en kan bovendien verdere (gedrags)problemen tot gevolg hebben. Het is dan ook van belang om leerproblemen snel te herkennen en te behandelen.
x
Te weinig aansluiting met de groep: is je kind gesloten, teruggetrokken of afwachtend in sociaal contact? Is je kind erg verlegen en afhankelijk van anderen? Voelt je kind zich niet op zijn gemak bij leeftijdgenoten?
x
Ingrijpende levensgebeurtenis: is er sprake van een scheiding, overlijden, schoolwisseling of verhuizing waarna het gedrag van je kind duidelijk anders is geworden?
x
Moeite met zelfstandigheid: is je kind erg verlegen en afhankelijk van anderen? Heeft je kind moeite om alledaagse taken zelfstandig uit te voeren? Is je kind te weinig assertief?
x
Veel ruzie: heeft je kind vaak ruzie met anderen en willen anderen niet met je kind omgaan? Kan je kind niet goed samen spelen en overleggen?
x
Pest of wordt gepest: wordt je kind gepest of pest het zelf andere kinderen? Is je kind weinig weerbaar en kan het moeilijk voor zichzelf opkomen? Heeft je kind weinig vrienden of sociale contacten?
x
Gedragsproblemen: vertoont je kind regelmatig ongewenst gedrag? Is hij of zij storend voor anderen? Is er sprake van driftbuien en woedeaanvallen? Is je kind agressief? Is er sprake van delinquent gedrag?
x
Angst: is je kind bang om naar buiten of naar school te gaan? Is hij of zij bang voor contact met anderen, een specifiek dier of bang dat er iets naars gebeurt?
x
Vermoeden van psychiatrische problematiek: heb je een vermoeden van een psychiatrische stoornis zoals ADHD, ADD, of autisme?
x
Moeite met emoties: wordt je kind al bij een kleine tegenslag overspoeld door emoties? Voelt hij of zij zich vaak niet prettig maar kan niet benoemen waarom? Is er sprake van veelvuldige en heftige frustratie? Kan je kind emoties moeilijk herkennen? Is er sprake van driftbuien die niet meer bij de leeftijd horen?
x
Weinig zelfvertrouwen of faalangst: vermijdt je kind vaak lastige situaties? Is je kind veel op zoek naar bevestiging? Is je kind extreem nerveus voor toetsmomenten? Is je kind snel uit evenwicht als iets anders gaat dan verwacht? Raakt je kind snel fysiek van slag (rode vlekken, hakkelen of stotteren, voelt zich niet goed)?
x
Naast de meer individuele hulp voor leerling en docent is het belangrijk dat een omgeving wordt gecreëerd waar docent en leerling optimaal kunnen presteren. Om dit te bereiken is het noodzakelijk dat het schoolteam - als sleutel van het succes - echt als team kan functioneren. Om optimaal te kunnen functioneren als team is het nodig om niet alleen te investeren in het team zelf maar ook onder andere in kennis en vaardigheden en een gezonde leer- en werkomgeving.
Het creëren van een omgeving waar docent en leerling optimaal kunnen presteren is niet eenvoudig maar is wel een ambitie die zich uitbetaalt in leerlingen die binnen hun individuele mogelijkheden succesvol de school verlaten. Een dergelijke ambitie realiseren gaat niet vanzelf, kost tijd en vereist een integrale aanpak.
Inspelen op gedrag
Gezonde en veilige leer- en werkomgeving
Ambities realiseren
Kennis en vaardigheden
Advies
Sterker schoolteam
• Bevorderen van de individuele handelingsbekwaamheid op het gebied van gedrag
• Een sterker team door optimaal gebruik te maken van elkaars individuele competenties
• Een voorbeeldfunctie zichtbaar
voor ouders en leerlingen
• Afstemmen van de leeromgeving op de algemene gedragskenmerken van de leerlingen op school
• Een optimale afstemming van het aanbod in de klas op leerlingen die extra (individuele) begeleiding nodig hebben
• Vormgeven van een integrale aanpak om de ambitie te realiseren
• In kaart brengen en uitwerken van de aan de ambitie gerelateerde initiatieven
• Vaardiger worden om leerlingen met specifieke problematiek te helpen
• Creëren van een ontwikkelingsbevorderende en veilige omgeving
• Stimuleren van een gezonde leefstijl
• Extra aandacht voor sporten en gezonde voeding
De verbinding van onderwijs en zorg op en met de school biedt je kind, de leerling, betere kansen zich te ontwikkelen en profijt te hebben van het onderwijs. Zo is er behoefte aan mogelijkheden tot snelle consultatie, vroeg-signalering, snelle diagnostiek en een behandel continuüm in en rondom de school. Daarnaast is er behoefte aan deskundigheidsbevordering op gebied van omgaan met en begeleiden van leerlingen met complexe psychiatrische stoornissen en aan methodiekontwikkeling in brede zin. Hoe meer de kennis binnen de school verankerd kan worden, hoe effectiever de aanpak vormgegeven kan worden.
Veel behandelingen worden mediërend uitgevoerd, via ouders, begeleiders, leerkrachten en niet direct met de betrokkene zelf. Het is een uitdaging in deze behandelingen te zoeken naar een manier waarop het kind zelf zo veel mogelijk betrokken wordt en actief kan participeren in het behandelproces. De leerlingen hebben de context van de school, de begeleiding van de leerkrachten en betrokkenheid van ouders nodig om te oefenen met nieuw geleerde vaardigheden en nieuwe cognities. De behandeling is daardoor niet alleen toegankelijk, maar ook efficiënter en effectiever. Hiervoor zijn er programma’s/interventies, in kader van ambulantisering, aangepast en ontwikkeld om integratief op school aan te bieden.
Fibbe SCL biedt sinds september 2018 Specialistische Jeugdhulp op onder andere 11 speciaal onderwijsscholen in Amsterdam. We werken, samen met de school of scholenorganisatie aan een steeds beter werkende zorgstructuur waarbij de zorg snel en dichtbij het kind wordt vormgegeven. Soms vragen scholen ons daarnaast om mee te denken in het vormgeven, dan wel doorontwikkelen van het pedagogisch schoolklimaat. Wij denken dat het komen tot gezamenlijke doorontwikkeling op deze gebieden op termijn leidt tot betere preventie, een gerichter ondersteuningsprofiel en daarmee minder leerlingen die vastlopen.